donderdag 27 juni 2013

Gregory Samson (Spijt! ) - Pesten

Pesten is geen natuurramp, het is een fysieke en mentale mishandeling voor iedereen.


Het is pas een natuurramp, als er veel slachtoffers zijn. Dat heb ik geleerd van mijn aardrijkskunde docent. Als wij mensen er geen last van hebben dan is  het geen probleem, dat is aardrijkskunde. 
Het hoort toch niet zo te zijn dat wanneer er zoveel kinderen zij die het niet meer trekken en vervolgens zelfmoord ga plegen, dat het dan pas een stem krijgt? 

´Je kunt pesten niet vergelijken met een natuurramp! ´



Jullie kennen hem vast van Spijt de film als Niels. De vriend van David( Robin Boissevain). Zoals jullie al weten van mijn laatste blog, ben ik helemaal fan van de nieuwe film van Carry Slee. Na de film wilde ik weten hoe de acteurs zich kunnen inleven in het maken van zo´n emotionele film, hebben zij zoiets meegemaakt? Nou had ik een interview gezien van Jochem( Stefan Collier) waarin hij vertelde dat hij het zelf nooit heeft meegemaakt. Zelf heb ik hem niet kunnen spreken, maar wel een andere acteur van de film Spijt, namelijk Gregory Samson. Ik had hem gevraagd of hij ooit is gepest en hij had me mijn vraag beantwoord. 
Het was via Twitter, dus het is niet uitgebreid, maar elke verhaal kan ik gebruiken om anderen te overtuigen wat pesten allemaal met iemand kan doen. 

Ik hoor mensen weleens zeggen: ´Het is logisch dat hij/zij wordt gepest, moet je zien hoe hij/zij erbij loopt.´


Jochem werd gepest, vanwege zij omvang. Als je er anders uitziet, word je algauw als een buitenstaander beschouwd. Je hoort er dan niet bij, omdat je iets breder bent dan anderen? Niemand is perfect, zelfs de pesters niet ! Er is nooit een standaard reden waarom kinderen worden gepest. Wel weten de pesters vaak wie voor hunzelf kunnen opkomen en wie niet. 



Had je enige idee waarom zij jou uitkozen om te pesten? Wat dacht je toen ze je gingen pesten? Hadden leraren het door?

Gregory: ´Misschien omdat ik anders was dan zij. Ik heb eerlijk gezegd geen idee.Ja de docenten wisten dat het gebeurde.´

Hoe heb je jezelf sterk staande gehouden? Werd er op school aandacht gegeven over het onderwerp ´Pesten´?

Gregory: ´ Ik heb het gewoon vol gehouden. Ik wist dat het later op zou houden als ik een opleiding zou doen. Nee, de school gaf niet veel aandacht over het onderwerp ´Pesten´. 

Wat zou je tegen de pesters willen zeggen en wat voor advies kan je aan de slachtoffers geven?  

Gregory: ´Negatieve aandacht is wel aandacht, maar niet de aandacht die je wil. Je kan iemand daar heel erg mee kwetsen. Hou op met pesten! Haal niet een ander naar beneden als je zelf onzeker bent.´

´Als je gepest wordt. Hou vol en weet dat je beter bent dan zij. Praat met iemand er over. Blijf bij je zelf en blijf in jezelf geloven! Hou vol! Het stopt vanzelf! Haal de directie van de school erbij als het moet. Haal de inspectie erbij, maar geef nooit op!´



In Nederland begint pesten steeds meer aandacht te krijgen, maar had dit niet al veel eerder moeten gebeuren? Waarom nemen mensen altijd pas acties, nadat er zoveel slachtoffers zijn gevallen. Is het pas een onderwerp als mensen hun leven ervoor moeten opgeven? 

Spijt is een film, zo krijg je een idee wat er word bedoeld met pesten. Nou is er ook een documentaire `Bully´, je krijgt daar echte beelden te zien. Een jongen genaamd Alex, word geslagen, gewurgd en uitgemaakt voor viskop. Hij heeft zich goed staande gehouden en laat zijn stem horen. 
Kijk die documentaire op NED3: http://www.nederland3.nl/gemist/16598 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten